Expositie

Amor Fati

Voor het afscheid van Sybren Rogge (1992-2022) is een tentoonstelling te zien met  werken uit zijn laatste jaren en eerder werk.

Zijn indrukwekkende repertoire, dat bestaat uit schilderijen en grafische digitale ontwerpen, zijn veelal geïnspireerd op werken van zijn grootvader Cornelius Rogge, zijn moeder Yvette Rogge en zijn eigen spirituele zoektocht.

Zijn eerdere werken zijn een studie naar lichtval en moderne digitale media. Deze serie is gemaakt op een iPad en geprint op canvas.

Als eerbetoon is één van de werken van Cornelius Rogge op de tentoonstelling te zien.

De tentoonstelling 'Amor Fati' in de Garnalenkerk kwam tot stand in samenwerking met Sem Reijntjens, Axl Wijnveen en Ciro Duclos. Alle teksten zijn geschreven door Arend de Vos naar aanleiding van zijn gesprekken met Sybren. Deze tentoonstelling is opgedragen ter nagedachtenis aan Sybren Rogge.

Het hermetisme beschrijft hoe het verwerven van Gnosis - de kennis van het goddelijke en de aard van de menselijke ziel - kan leiden tot het verwerven van individuele verlossing. Dit schilderij geeft weer wat er gebeurt in de blauwe energie. De figuur in het midden is Sybren zelf die een energie de wereld in brengt en die zijn moeder beschermd tegen het kwaad dat schuilhoudt in de dood.

Dit werk geeft weer hoe de geometrie van beide werelden oplijnen en doorvloeien van de materiele wereld in de wereld van het bewustzijn. Dit werk luistert nauw met het schilderij dat drie piramides weergeeft.

“When the first gods left the earth to reside in the sky, the Pharaohs inherited the earth”, een passage uit het Egyptisch dodenboek. De scepter - of in het Egyptisch “was” - werd in het oude Egypte gebruikt als symbool van controle en macht. De “was” werd gebruikt om controle uit te oefenen over Seth, de belichaming van chaos.

Dit werk geeft weer wat Sybren tijdens een droom gezien heeft. “Ik voer met Yvette door de Chaos. Heb de slang van bliksem die uit de Chaos naar voren komt weten af te wenden met mijn ondoordringbare blauwe rechthoekige box, waar wij samen in zaten. De slang beet erin maar het had totaal geen zin. De power was te sterk. Heb ik haar opgehaald uit de Duat? Heb ik haar naar de Aaru gebracht? Ze verdient het. Ze is de allermooiste ziel die er is. Het begon met een angstige vertoning van haar. Een nachtmerrie tafereel, waarna ik haar te hulp kon schieten.” Dit werk was in ontwikkeling.

In de millennia-oude Pyramide Teksten werd beschreven hoe vanuit de chaotische duisternis orde en structuur werd geschapen. Alsof vanaf de andere zijde van onze realiteit materie en energie zich hier konden manifesteren. In dit werk wordt weergegeven hoe beide werelden parallel bestaan en energie tussen beide werelden kan stromen. De oude Egyptenaren weerspiegelde vaak wat erboven in de kosmos afspeelde.

Yvette loopt door Aaru, de eindeloze rietvelden.

De doorgang van de levende wereld naar het hiernamaals is een tocht door de duisternis, de Duat. De tocht door de duisternis is gevaarlijk voor een pas gestorvene en een ziel kan hier verdwalen. Bovennatuurlijke wezens vormen een gevaar en besluipen je. Hier lijkt beschreven te zijn hoe een ziel beschermd kan rusten in een baken van licht.

Dit werk was een werk in ontwikkeling. Het is gebaseerd op de symboliek van het innerlijke vuur, de bron van leven en welzijn.

In het zonovergoten Egypte was het duidelijk dat de zon het leven mogelijk maakt en na de nacht de duisternis verdrijft. Vuur is een symbool van controle, wijsheid en kennis. Staren in het vuur kan de geest helen en wordt gezien als een bron van leven.

Dit werk is van Cornelis Rogge, de opa van Sybren. Hier zijn grillige figuren te zien die om iets heen staan wat een vuurtje lijkt.

Kunstenaar

Sybren Thomas Rogge

Sybren werd geboren in het huis boven het atelier. Tijdens zijn jeugd werd hij beïnvloed door de werken van zijn moeder Yvette Rogge.

Als kind kwam hij vaak bij zijn grootouders in het atelier of op de boerderij in Hall waar hij in aanraking kwam met de verhalen van zijn grootmoeder Emmy

Meer over Sybren

De Garnalenkerk

De schuilkerk die in het begin van de 18e eeuw is gebouwd diende als een stiekem gedoogde Katholieke kerk in Protestants Amsterdam. Deze schuilkerk heeft de bijnaam gekregen: de Garnalenkerk.

Meer over de Garnalenkerk