De Garnalenkerk

De Garnalenkerk is begin van de 18e eeuw  gebouwd diende als een stiekem gedoogde Katholieke kerk in Protestants Amsterdam. In die tijd kwamen de garnalenpelsters uit de Jordaan hier langs om met een krantje op schoot garnalen te pellen tijdens de dienst. De schuilkerk kreeg daarom de passende bijnaam: de Garnalenkerk.

Sinds de jaren '60 is deze schuilkerk in het bezit van de familie Rogge. Tot de jaren '90 gebruikte Cornelius Rogge als beeldhouwer de kerk om zijn sculpturen te maken. Yvette Rogge schilderde vaak haar werken in de kerk. Vanaf eind jaren '90 werd deze plek een opslagplaats voor de werken van Cornelius en Yvette.

Begin 2020 betrok Sybren de woning aan de voorzijde en begon ervan te dromen om deze plek weer open te stellen voor een nieuwe generatie kunstenaars en creatievelingen. Hij vond dat het tijd was dat er in deze ruimte weer nieuwe dingen gemaakt gingen worden. Ter ere van zijn grootvader, zijn moeder en het kunstenaarschap.

Garnalenkerk Cornelis Rogge

Het heeft veel tijd gekost om de ruimte leeg te krijgen, op te knappen en te renoveren. In 2021 vond met groot succes de eerste tentoonstelling ‘Dia de los Muertos’ plaats met werk van Axl Wijnveen. 'Amor Fati' is de tweede tentoonstelling.

Kunstenaar

Sybren Thomas Rogge

Sybren werd geboren in het huis boven het atelier. Tijdens zijn jeugd werd hij beïnvloed door de werken van zijn moeder Yvette Rogge.

Als kind kwam hij vaak bij zijn grootouders in het atelier of op de boerderij in Hall waar hij in aanraking kwam met de verhalen van zijn grootmoeder Emmy

Meer over Sybren

Expositie

Amor Fati

Voor het afscheid van Sybren Rogge (1992-2022) is een tentoonstelling te zien, met zijn werken uit de laatste jaren en eerder werk.

Bekijk de expositie